Współczesne teorie językoznawcze FL-FA-N-SL6O>WTEJE2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem kursu Współczesne teorie językoznawcze jest zapoznanie studenta z metodologią językoznawstwa autonomicznego (Opcja 1) oraz nieautonomicznego, z formalnym i funkcjonalnym podejściem do języka oraz częściowo mentalistycznym, w którym główną rolę odgrywa znaczenie wspólnie z procesami pojęciowymi oraz ucieleśnionym doświadczeniem, w połączeniu z elementami wybranymi z metodologii językoznawstwa autonomicznego. Student zapoznał się z językoznawstwem interdyscyplinarnym włączającym liczne koncepcje teoretyczne. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Arnoff, M., Rees-Miller, J. Eds. (2004/2000). The Handbook of Linguistics. Blackwell Publishing.
- Dąbrowska, E., Divjak, D. (2015). Handbook of Cognitive Linguistics. Walter de Gruyter.
- Evans, V., Green, M., (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction, Edinburgh University Press Ltd;
- Lakoff, G. (1987). Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago, Ill.: The University of Chicago Press.
- Hoffmann, T. i G. Trousdale (Red.). (2013). The Oxford Handbook of Construction Grammar. Oxford University Press.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Croft, W. and Cruse, D. A. (2004). Cognitive Linguistics. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
- Kalisz, R. (2001). Językoznawstwo kognitywne w świetle językoznawstwa funkcjonalnego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Miššíková, G. (2007). Analysing Translation as Text and Discourse. Praha : JTP.
- Crystal, D. (1997 [1987]). The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
- Geeraerts, D., Ed. (2006). Cognitive Linguistics: Basic Readings. Mouton de Gruyter.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
student ma podstawową wiedzę dotyczącą wybranych teorii językoznawczych w odniesieniu do obranej specjalności w ramach kierunku studiów, ma podstawową wiedzę nt. podstaw teoretycznych metodologii językoznawczych, terminologii, samych metodologii oraz ich zastosowań w swojej specjalności
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W11
Metody weryfikacji:
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Umiejętności
student potrafi rozpoznawać i oceniać podstawowe procesy i zjawiska z odniesieniem do wybranych teorii językoznawczych na podstawie uzyskanej wiedzy z zastosowaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach językoznawczych i/lub badaniach interdyscyplinarnych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Umiejętności
student posługuje się terminami kwestiami badanymi w ramach wybranych teorii z zakresu językoznawstwa zgodnie z paradygmatami badawczymi studiowanego kierunku i z wykorzystaniem odpowiedniej terminologii
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U09
Metody weryfikacji:
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Kompetencje społeczne
student ma świadomość poziomu swojej wiedzy nt. współczesnych teorii językoznawczych i umiejętności posługiwania się wybranymi osiągnięciami danych teorii, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku kierunkowym, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w wymiarze interdyscyplinarnym
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_K01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Kompetencje społeczne
student docenia dziedzictwo językoznawcze i kulturowe obszaru języka angielskiego, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w dziedzinie językoznawstwa i kulturoznawstwa oraz jest świadomy miejsca i roli języka kierunkowego we współczesnym świecie
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A__K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%