Metodyka pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi FL-FA-N-NM4O>MPUSP2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Przedmiot ma charakter praktyczny i jest skierowany do studentów pierwszego roku studiów magisterskich o specjalizacji nauczycielskiej. Celem zajęć jest zdobycie wiedzy o uczniach o specjalnych potrzebach edukacyjnych, możliwościach ich psychologiczno pedagogicznego wsparcia i organizacji ich procesu nauczania. Powyższa wiedza ma na celu przygotowanie studenta do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych w środowisku szkolnym, świadomej współpracy ze specjalistami i instytucjami diagnozującymi i wspierającymi ich w procesie rozwoju. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
-
Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa 2016
Chrzanowska I.,Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2015
Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010
Fintan, J., O’Regan,Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, WSiP, Warszawa 2005.
Bogdanowicz M., Smoleń M., (red.),Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, Harmonia, Gdańsk 2014
Wybrane aktualne ROZPORZĄDZENIA MINISTRA
<b>Literatura uzupełniająca</b>
-
Głodkowska J., (red.), Dydaktyka specjalna – w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo APS Warszawa 2010.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, CZĘŚĆII, Warszawa 2010, Recenzent: Joanna Wrona Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwo Edukacji Narodowe (zbiór artykułów)
Reid. Gavin, Dysleksja, Liber, Warszawa 2005
Werning R., B. Lutje-Klose., Pedagogika trudności w
uczeniu się, Pedagogika GWP, Gdańsk 2009
A.Borkowska, Zrozumieć świat ucznia z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2010.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student: posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz procesów jego wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA2A_W01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:20%
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:80%
Wiedza
Posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczniów szczególnie uzdolnionych oraz uczniów z zaburzeniami rozwoju
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA2A_W03
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:20%
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:80%
Umiejętności
Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, interpretowania motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA2A_U02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:20%
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:80%
Umiejętności
Potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody oraz treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) posługując się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności. - posiada umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie prostych badań pedagogicznych, rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA2A_U02, FFA2A_U05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:20%
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:80%
Kompetencje społeczne
Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów.
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA2A__K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:20%
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:80%