Wybrane zagadnienia językoznawstwa kognitywnego FL-FA-N-NL6O>WJKON1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem kursu Wybrane zagadnienia językoznawstwa kognitywnego jest zapoznanie studenta z metodologią językoznawstwa nieautonomicznego, z mentalistycznym podejściem do języka, w którym główną rolę odgrywa znaczenie wspólnie z procesami pojęciowymi oraz ucieleśnionym doświadczeniem, w połączeniu z elementami wybranymi z metodologii językoznawstwa autonomicznego. Student zapoznał się z językoznawstwem interdyscyplinarnym włączającym liczne koncepcje teoretyczne. |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Evans, V. i M. Green. (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
- Geeraerts, D. i H. Cuyckens (Red.). (2007). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
- Hoffmann, T. i G. Trousdale (Red.). (2013). The Oxford Handbook of Construction Grammar. Oxford University Press.
- Geeraerts, D., Ed. (2006). Cognitive Linguistics: Basic Readings. Mouton de Gruyter.
- Langacker, R. W. (2013). Essentials of Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Talmy, L. (2007). Lexical Typologies. W: T. Shopen (Red.), Language typology and Syntactic Description, Volume III: Grammatical categories and the lexicon (ss. 66–168). Cambridge : Cambridge University Press. (Pierwsze wydanie: 1985).
- Croft, W. i D. A. Cruse. (2004). Cognitive Linguistics. Cambridge University Press.
- Lakoff, G. (1987). Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago, Ill.: The University of Chicago Press.
- Bybee, J. (2010). Language, Usage and Cognition. Cambridge: Cambridge University Press.
- Goldberg, A. E. (2006). Constructions at Work: The Nature of Generalization in language. Oxford: Oxford University Press.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
student ma podstawową wiedzę dotyczącą wybranych teorii językoznawczych w odniesieniu do obranej specjalności w ramach kierunku studiów, ma podstawową wiedzę nt. podstaw teoretycznych metodologii językoznawczych, terminologii, samych metodologii oraz ich zastosowań w swojej specjalności
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W11
Metody weryfikacji:
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Umiejętności
student potrafi rozpoznawać i oceniać podstawowe procesy i zjawiska z odniesieniem do wybranych teorii językoznawczych na podstawie uzyskanej wiedzy z zastosowaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach językoznawczych i/lub badaniach interdyscyplinarnych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Umiejętności
student posługuje się terminami kwestiami badanymi w ramach wybranych teorii z zakresu językoznawstwa zgodnie z paradygmatami badawczymi studiowanego kierunku i z wykorzystaniem odpowiedniej terminologii
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U09
Metody weryfikacji:
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Kompetencje społeczne
student ma świadomość poziomu swojej wiedzy nt. współczesnych teorii językoznawczych i umiejętności posługiwania się wybranymi osiągnięciami danych teorii, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku kierunkowym, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w wymiarze interdyscyplinarnym
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_K01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Kompetencje społeczne
student docenia dziedzictwo językoznawcze i kulturowe obszaru języka angielskiego, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w dziedzinie językoznawstwa i kulturoznawstwa oraz jest świadomy miejsca i roli języka kierunkowego we współczesnym świecie
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A__K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%