Podstawy pedagogiki ogólnej FL-FA-N-NL6O>POPEOG
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu pedagogiki ogólnej. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, podręcznik akademicki, PWN, t.2, Warszawa 2004
- Ogrodzka Mazur E., Szuścik U., Gajdzica A. (red.). Edukacja małego dziecka. Szkoła –przemiany instytucji i jej funkcji, IMPULS, tom 9, Cieszyn- Kraków 2014.
Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Wydawnictwo Edytor, Poznań 1995.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- T. Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 2015.
R. Fisher, Uczymy jak się uczyć, WSiP Warszawa 1999.
Z. Włodarski: Człowiek jako wychowawca i nauczyciel, WSiP, Warszawa 1992.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, ŻAK, Warszawa 2003.
Kot S., Historia wychowania, ŻAK, t. 1 i 2, Warszawa 2010.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz procesów jego wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA1A_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:75%
Ocena aktywności na zajęciach:25%
Zadania domowe:100%
Wiedza
posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczniów szczególnie uzdolnionych oraz uczniów z zaburzeniami rozwoju
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA1A_W03
Metody weryfikacji:
Kolokwium:75%
Ocena aktywności na zajęciach:25%
Zadania domowe:100%
Umiejętności
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi, potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA1A_U01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:75%
Ocena aktywności na zajęciach:25%
Zadania domowe:100%
Umiejętności
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki ogólnej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, interpretowania motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U13, FFA1A_U02
Metody weryfikacji:
Kolokwium:75%
Ocena aktywności na zajęciach:25%
Zadania domowe:100%
Kompetencje społeczne
ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_K01, FFA1A__K03
Metody weryfikacji:
Kolokwium:75%
Ocena aktywności na zajęciach:25%
Zadania domowe:100%