Metodyka pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi FL-FA-N-NL6O>MPUSP1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu metod pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
-
Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa 2016
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2015
Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010
Fintan, J., O’Regan, Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, WSiP, Warszawa 2005.
Bogdanowicz M., Smoleń M., (red.), Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, Harmonia, Gdańsk 2014
<b>Literatura uzupełniająca</b>
-
Głodkowska J., (red.), Dydaktyka specjalna – w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo APS Warszawa 2010.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, CZĘŚĆII, Warszawa 2010, Recenzent: Joanna Wrona Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwo Edukacji Narodowe (zbiór artykułów)
.Reid. Gavin, Dysleksja, Liber, Warszawa 2005
Werning R., B. Lutje-Klose., Pedagogika trudności w
uczeniu się, Pedagogika GWP, Gdańsk 2009
A. Borkowska, Zrozumieć świat ucznia z zespołem
Aspergera, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2010.
Wybrane aktualne ROZPORZĄDZENIA MINISTRA
EDUKACJI NARODOWEJ
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student: posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz procesów jego wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W11, FFA1A_W01
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:praca pisemna
Wiedza
posiada wiedzę specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczniów szczególnie uzdolnionych oraz uczniów z zaburzeniami rozwoju
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W12, FFA1A_W03
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, interpretowania motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U13, FFA1A_U02
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
-potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody oraz treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) posługując się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności. -posiada umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie prostych badań pedagogicznych, rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U13, FFA1A_U03, FFA1A_U05
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:praca pisemna
Kompetencje społeczne
ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A__K03
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:praca pisemna