Interpretacja i analiza tekstów literackich FL-FA-N-NL6O>INTATL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę praktyczną w zakresie interpretacji tekstu literackiego w obrębie poszczególnych gatunków literackich: wiersz, nowela, powieść, dramat. Dzięki pracy na zajęciach student zdobywa wiedzę z zakresu poetyki, poetyki stosowanej, historii poetyki (podstawowe koncepcje i pojęcia). Zdobywa także wiedzę z zakresu głównych teorii interpretacji dzieła literackiego i właściwych im metod interpretacji. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Buell, Lawrence, Heise, Ursula, Thornber, Karen (2011): Literature and Environment. “Annual Review of Environment and Resources”, vol. 36. 417-440.
Culler, Jonathan (1982): Readers and Reading. New Fortunes. In: On Deconstruction. Cornell University Press. 31-43.
3. Culler, Jonathan (2000): The Literary in Theory. In: What's Left of Theory? New Works on the Politics of LiteraryTheory. Edited by Judith Butler, John Guillory and Kendall Thomas. Taylor & Francis Ltd / Books. 273-292.
4. Miller, Joseph Hillis (2002): How to read literature? In: On Literature. Routledge. 115-131.
Rothberg, Michael (2000): Modernism “After Auschwitz”. In: Traumatic Realism. The Demands of Holocaust Representation. University of Minnesota Press. 19-24.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Bate, Jonathan (2000): What are poets for? In: The Song of the Earth. Picador. 242-283.
Gifford, Terry (2000): The Social Construction of Nature. In: The Green Studies Reader. Edited by Lawrence Coupe. Routledge. 173-176.
Kusch, Celena (2016): Literary Analysis: The Basics. Routledge.
Pritner, Cal and Scott Walters (2017): Introduction to Play Analysis. Waveland Pr Inc.
Thomsen, Mads Rosendahl, et al. (2017): Literature: An Introduction to Theory and Analysis. Bloomsbury Academic.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student: ma podstawową wiedzę o literaturze z danego obszaru kulturowego w zakresie jej historii przy uwzględnieniu periodyzacji oraz głównych nurtów literackich
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja multimedialna
Wiedza
student zna i rozumie podstawowe metodologie niezbędne do opisu, analizy i interpretacji tekstu literackiego
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W05
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja multimedialna
Umiejętności
potrafi rozpoznawać i oceniać podstawowe procesy i zjawiska literackie, filozoficzne i historyczno-kulturowe na podstawie uzyskanej wiedzy i z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach literaturoznawczych i/lub badaniach interdyscyplinarnych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U04
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja multimedialna
Umiejętności
potrafi samodzielnie, analitycznie i krytycznie interpretować teksty literackie i zjawiska kulturowe typowe dla zakresu badawczego kierunku wykorzystując również samodzielnie zdobywaną wiedzę selekcjonowaną z tradycyjnych oraz multimedialnych źródeł informacji
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U11
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja multimedialna
Kompetencje społeczne
docenia dziedzictwo literackie i kulturowe wybranego obszaru językowego, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w dziedzinie literatury i kultury oraz jest świadomy miejsca i roli języka kierunkowego we współczesnym świecie
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A__K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja multimedialna