Historia i kultura krajów angielskiego obszaru językowego FL-FA-N-NL6O>HKAOB2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu historii i kultury angielskiego obszaru językowego, odgrywających szczególną rolę w rozumieniu i interpretowaniu zjawisk i procesów literaturoznawczych i językowych. Zakładane jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń z historii krajów angielskiego obszaru językowego (przede wszystkim Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych) w porządku chronologicznym lub tematycznym. Po kursie studenci posiadają podstawową wiedzę z powyżej wymienionego zakresu. Uzyskaną wiedzę studenci mogą wykorzystać na zajęciach z literatury angielskiej i amerykańskiej, gdyż omawiany przedmiot zapewni studentom znajomość tła historycznego, kulturowego i społecznego danej epoki w wyżej wymienionych krajach. Wiedza ta zapewni im również umiejętność rozumienia kultury brytyjskiej i amerykańskiej (interpretacja współczesnych zjawisk w odniesieniu do historii omawianych krajów) i pomoże w rozwinięciu określonych kompetencji, przede wszystkim doceniania roli dziedzictwa kultury . |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Gilbert, Martin. 2006. The Routledge Atlas of American History.Fifth Edition. London: Routledge.
- Gilbert, M. The Routledge Atlas of British History. 3rd Ed. London: Routledge.
- Mc.Dowall, David. 1993. Britain in Close-up. Harlow, Essex: Longman.
- McDowall, David.(1989) 1994. An Illustrated History of Britain. Harlow, Essex: Longman.
- Jenkins, Philip. 2007. History of the United States. London: Macmillan.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Johnon, Paul. 1997. A History of the American People. NewYork: Harper Collins.
- O’Callaghan, B. 2001. An Illustrated History of the USA. Longman.
- Oakland, John. 1995. British Civilization. London &New York: Routledge.
- Remini, Robert V. 2008. A Short History of the United States . HarperCollins.
- Zin Howard. 2003. A People’s History of the United States. New York: Harpers Collins.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, filozoficznych i językowych
w wymiarze międzykulturowym
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W04
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:100%
Wiedza
ma podstawową wiedzę o literaturze z danego obszaru kulturowego w zakresie jej historii przy uwzględnieniu periodyzacji oraz głównych nurtów literackich
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W01
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:100%
Umiejętności
Student potrafi stosować wszystkie sprawności językowe (czytanie, słuchanie, mówienie, pisanie) na poziomie A1-B2. Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w dłuższych wypowiedziach ustnych i pisemnych oraz potrafi formułować spójne i przejrzyste wypowiedzi ustne lub pisemne.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U02
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:100%
Umiejętności
potrafi rozpoznawać i oceniać podstawowe procesy i zjawiska literackie, filozoficzne i historyczno-kulturowe na podstawie uzyskanej wiedzy i z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach literaturoznawczych i/lub badaniach interdyscyplinarnych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U04
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:100%
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku kierunkowym, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w wymiarze interdyscyplinarnym
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_K01
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:100%
Kompetencje społeczne
docenia dziedzictwo literackie i kulturowe wybranego obszaru językowego, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w dziedzinie literatury i kultury oraz jest świadomy miejsca i roli języka kierunkowego we współczesnym świecie
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A__K02
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:100%