Uniwersytet Bielsko-Bialski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in

Transport (TR-SI7O)

(in Polish: transport studia inżynierskie)
first-cycle
full time, 3,5 years of studies (7 terms)
Language: Polish

Dla kogo kierunek Transport?

Transport realizuje jedną z najbardziej podstawowych potrzeb społecznych. Z koniecznością przemieszczania przedmiotów, w tym zdobyczy łowieckich, musiały mierzyć się już ludy pierwotne. Obecnie transport nazywany jest krwiobiegiem gospodarki i należy do jej najszybciej rozwijających się gałęzi. Musi funkcjonować także w trudnych czasach różnych kryzysów. Jednocześnie łączy w sobie wiele zagadnień, przedsięwzięć i wyzwań. Obejmuje różne rodzaje transportu – drogowy, kolejowy, wodny, lotniczy, rurociągowy; transport osób i towarów; transport bliski i daleki. Specjaliści z zakresu transportu rozwiązują zagadnienia związane z jego organizacją, logistyką, infrastrukturą, inżynierią ruchu, sterowaniem, bezpieczeństwem i ochroną środowiska. Według najnowszych szacunków tylko sektor transportu drogowego zatrudnia w Polsce – pośrednio lub bezpośrednio – milion osób, co stanowi około 7,5 proc. wszystkich pracujących w naszym kraju. Jeśli więc chcesz związać swoją przyszłość z nowoczesną, nieodzowną dla gospodarki dziedziną, w której możesz realizować różnorodne wyzwania to TRANSPORT jest tym czego szukasz.

Kierunek Transport objęty jest wsparciem przez projekt „Kompetencje dla branż kluczowych – rozwój kompetencji studentów i pracowników UBB” realizowanym w latach 2024-2029, a finansowanym przez NCBiR. W ramach projektu studenci Transportu będą mieli możliwość uczestnictwa w:

  • zajęciach wyrównawczych,
  • szkoleniach i kursach (specjalistycznych oraz związanych z kompetencjami miękkimi),
  • dodatkowych wykładach prowadzanych przez specjalistów-praktyków,
  • płatnych stażach zawodowych,
  • wizytach studyjnych.

Specjalności

Na kierunku Transport realizowane są 3 specjalności. Wybór specjalności jest realizowany na semestrze 4.

Proekologiczne rozwiązania w transporcie

W ramach specjalności studenci pozyskują wiedzę i doświadczenie praktyczne z zakresu najnowszych rozwiązań proekologicznych stosowanych w celu ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko. Szczegółowa wiedza z tego zakresu przekazywana jest na przedmiotach aspekty proekologiczne w transporcie, logistyka przewozów materiałów niebezpiecznych, ekologistyka i ekomobliność. Poznanie wiedzy z zakresu rozwiązań transportowych przyjaznych dla środowiska w znacznym stopniu przyczyni się do zrozumienia zmian w transporcie związanych z wprowadzaniem zrównoważonego transportu i postępującej zielonej transformacji. Zagadnienia poruszane w ramach przedmiotów sztuczna inteligencja i smart city stanowią istotne rozszerzenie wiedzy dotyczące technologii informacyjno-komunikacyjnych znajdujących powszechne zastosowanie w systemach zarządzania transportem.

Logistyka

W ramach specjalności studenci zapoznają się ze współczesnymi koncepcjami i metodami wspomagającymi procesy decyzyjne w logistyce transportu. Przedmioty zarządzanie łańcuchem dostaw, logistyka zaopatrzenia, logistyka dystrybucji, spedycja i rynek usług transportowych uzupełniają zdobytą wiedzę w ramach podstawowych modułów kształcenia. Zastosowanie w procesie dydaktycznym nowych i dedykowanych narzędzi informatycznych, przeznaczonych do symulacji i modelowania procesów logistyczno-transportowych sprawia, że zarzadzanie przedsiębiorstwem logistycznym jest efektywne i pozostaje bez tajemnic. Poznanie zaawansowanych metod stosowanych w analizie danych i optymalizacji procesów przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych przyczynia się do zwiększenia kompetencji praktycznych osób mających wpły na funkcjonowanie przedsiębiorstw uczestniczących w międzynarodowym obrocie towarowym.

Inteligentne systemy transportowe

W ramach specjalności studenci poznają teoretyczne i praktyczne aspekty funkcjonowania współczesnych inteligentnych systemów transportowych. Przedmioty takie jak inteligentne systemy transportowe, systemy sterowania ruchem drogowym, systemy transportu zbiorowego wprowadzają w wybrane metody sterowania, monitoringu i zarządzania transportem. Przedmiot pomiary potoków ruchu przybliża zagadnienia dotyczące wybranych technik rejestracji parametrów potoku ruchu oraz wytycznych prowadzenia pomiarów w ramach GPR. Proces dydaktyczny wspomagany jest przez specjalistyczne narzędzia informatyczne służące do prowadzenia badań symulacyjnych potoków ruchu - PTV Vissim/Visum z dodatkowymi modułami Viswalk, Vistro. Wiedza praktyczna przekazywana jest w dedykowanych do tego celu laboratoriach wyposażonych w urządzenia stosowane w rzeczywistych systemach ITS.

Absolwenci 

Absolwenci studiów I stopnia uzyskują tytuł zawodowy inżyniera. W czasie studiów zdobywają ogólną wiedzę o funkcjonowaniu współczesnego transportu oraz szczegółową, dotyczącą budowy i eksploatacji środków transportu, systemów transportowych, inżynierii ruchu, logistyki oraz technik projektowania i symulacji. Nabywają umiejętności z zakresu technik inżynierskich, projektowania uniwersalnego, logistyki, ekonomii i zarządzania, zrównoważonego transportu i różnych aspektów środowiskowych działalności transportowej z zastosowaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych. W trakcie studiów mogą wybrać jedną z trzech specjalności.

Absolwenci kierunku Transport są przygotowani do pracy na stanowiskach związanych z organizowaniem, nadzorowaniem i zarządzaniem procesami transportowymi w jednostkach eksploatujących środki transportu (bazach transportowych), firmach transportowych, zakładach obsługowo-naprawczych, jednostkach organizacyjnych służb ruchu drogowego, szynowego, zakładach przemysłowych i przedsiębiorstwach spedycyjnych, firmach outsourcingowych świadczących usługi dla branży transportowej. Równocześnie mają możliwość kontynuowania kształcenia na studiach II stopnia na kierunku transport oraz na kierunkach pokrewnych. 

Program studiów

Program studiów jest systematycznie doskonalony. W ramachprojektu „Kompetencje dla branż kluczowych – rozwój kompetencji studentów i pracowników Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego”, program na rok akademicki 2024/25 został istotnie zmodyfikowany pod kątem wyzwań stawianych przez zieloną i cyfrową transformację. Wprowadzono szereg nowych przedmiotów takich jak: transport autonomiczny, transport zrównoważony, logistyka przewozów materiałów niebezpiecznych, współczesne metody projektowania, badania symulacyjne w logistyce, logistyka załadunku i wiele innych. Spora część przedmiotów uległo znacznym modyfikacjom uwzględniającym zagadnienia zielonej i cyfrowej transformacji oraz projektowania uniwersalnego. Dzięki wsparciu projektu od 2024 roku znacznie wzbogaci się także baza dydaktyczna kierunku. Chodzi zarówno o nowe specjalistyczne programy komputerowe jak i stanowiska laboratoryjne.

Szczegółowy program studiów zamieszczono pod linkiem: https://wzit.ubb.edu.pl/studenci/programy-studiow

Dodatkowe informacje

Studenci kierunku mają do dyspozycji dobrze wyposażone laboratoria, dostęp do specjalistycznego oprogramowania oraz bogatego księgozbioru. W dużym stopniu utworzenie bazy dydaktycznej kierunku było możliwe dzięki:

  • projektowi „ATH ŁĄCZY – droga do wspólnego celu – gospodarki opartej na wiedzy”; projekt realizowany był w okresie 01.10.2010 – 31.12.2015, a kwota przeznaczona dla kierunku to około 3 mln zł,
  • nagrodzie 1 mln złotych w konkursie MNiSW na dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni w zakresie wdrażania systemów poprawy jakości kształcenia oraz Krajowych Ram Kwalifikacji,
  • projektowi „Akademia Przyszłości – Kompleksowy Program Rozwoju Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej”; projekt realizowany w okresie od 01.04.2018 do 31.03.2022, a kwota przeznaczona dla kierunku to około 420 000 zł.
  • projektowi „Kompetencje dla branż kluczowych – rozwój kompetencji studentów i pracowników Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego; projekt realizowany jest od 01.01.2024 do 31.12.2029, dla kierunku przyznano kwotę 3 270 000 zł - https://portal-wiedzy.ubb.edu.pl/projekty/kompetencje-dla-branz-kluczowych

Współpraca z pozostałymi Wydziałami technicznymi UBB powoduje, że studenci kierunku korzystają także ze specjalistycznych laboratoriów tamtych jednostek. Poza laboratoriami komputerowymi, na kierunku na Wydziale Zarządzania i Transportu funkcjonują  laboratoria dedykowane: Inżynierii ruchu i monitoringu, Systemów sterowania, Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) oraz Technik symulacyjnych. W ramach obecnie realizowanego projektu zostanie uruchomione nowe laboratorium Technik logistycznych, rozbudowany poligon ITS oraz zostaną przebudowane laboratoria Inżynierii ruchu i monitoringu oraz Technik symulacyjnych. 

Katedra Transportu dysponuje unikatowym w skali kraju stanowiskiem badawczo-dydaktycznym „Poligon ITS”. Stanowisko zostało wyróżnione w konkursie Lider ITS 2017 organizowanym przez Stowarzyszenie ITS POLSKA.

Nagrody, osiągnięcia

2012 – nagroda 1 mln złotych w konkursie Ministerstwa nauki i Szkolnictwa Wyższego na dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni w zakresie wdrażania systemów poprawy jakości kształcenia oraz Krajowych Ram Kwalifikacji

2016 – Certyfikat i Znak Jakości „Studia z Przyszłością” oraz Certyfikat Nadzwyczajny „Laur innowacji” przyznany przez Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego

2017 – Certyfikat i Znak Jakości „Studia z Przyszłością” oraz Certyfikat Nadzwyczajny „Lider Jakości” przyznany przez Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego

2017 – Stanowisko dydaktyczno-badawcze „Poligon ITS” Katedry Transportu zostało wyróżnione w konkursie Lider ITS 2017 organizowanym przez Stowarzyszenie ITS POLSKA

Publikacje studentów
Studenci i absolwenci kierunku Transport biorą udział w konferencjach naukowych, na których prezentują także swoje prace, w szczególności prace dyplomowe. Między innymi uczestniczyli w następujących konferencjach:

  • Transcomp 2013, XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowa TransComp, Zakopane, 2-5 grudzień 2013,
  • X konferencja naukowo-techniczna “Logistyka, systemy transportowe i bezpieczeństwo w transporcie”, Szczyrk, 16-19 kwietnia 2013,
  • XI konferencja naukowo-technicznea “Logistyka, systemy transportowe i bezpieczeństwo w transporcie”, Szczyrk, 7-10 kwietnia 2014,
  • II Studencka Konferencja Logistyczna „StuKol” – 9 kwietnia 2014,
  • Międzynarodowa Konferencja Telematyka Systemów Transportowych, Ustroń, 16-19 marzec 2016,
  • Konferencja „Determinanty rozwoju społeczno-gospodarczego – gospodarka, edukacja, innowacje”, Bielsko-Biała, 19 maj 2016,
  • VIII Międzynarodowa Konferencja Studentów oraz Doktorantów „Inżynier XXI wieku”, 7 grudzień 2018,
  • IX Międzynarodowa Konferencja Studentów oraz Doktorantów „Inżynier XXI wieku”, 6 grudzień 2019.
  • X Międzynarodowa Konferencja Studentów oraz Doktorantów „Inżynier XXI wieku”, 11 grudzień 2019.

Ponadto publikują prace w czasopismach takich jak: Logistyka, TTS Technika Transportu Szynowego, Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe. Wydane zostały także dwie monografie „Wspomaganie komputerowe i logistyka w transporcie”, w których 16 absolwentów zaprezentowało obszerne omówienia swoich prac dyplomowych.

W dniu 9 lutego 2023 r. Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej wydało pozytywną ocenę programową kierunku transport na poziomie studiów pierwszego i drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim. Następna ocena programowa powinna nastąpić w roku akademickim 2028/2029.

Więcej informacji pod linkami:

https://www.facebook.com/katedratransportu/?ref=pages_you_manage

https://wzit.ubb.edu.pl/

Rekrutacja

Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji dostępne pod linkiem: https://rekrutacja.ubb.edu.pl

Qualification awarded:

(in Polish) inżynier

Access to further studies:

Application for complementary Master's studies (Second cycle) or post-graduate studies

Learning outcomes

Learning outcomes in the field of Transport, first-cycle studies, education profile: general academic:
• Within the range of knowledge:
- A student has knowledge in the range of mathematics ,statistics and operational testing, which enables him to formulate and solve simple engineering tasks related to the description and analysis of systems and transport processes ;
- A student has knowledge concerning technical mechanics including basic issues referring to general mechanics and also selected problems of the mechanics of materials. A student has basic knowledge about physics, indispensable to understand elementary physical phenomena related to the rules of working and operating means of transport ;
- A student has basic knowledge about materials used to build means of transport and elements of transport infrastructure;
- A student has orderly knowledge about fundamental mechanisms of how the economy functions and knows and understands the role of economic calculation in transport ;
- A student has basic knowledge about how systems of automatic control engineering and automatic system operate;
- A student has orderly knowledge essential to use computer techniques in engineering processes properly ;
- A student has basic knowledge about building and qualities of electrical power transmission systems;
- A student has fundamental knowledge referring to the issue of constructing machines;
- A student has orderly and theoretically based, general knowledge about designing and analyzing transport systems including the rules of shaping and functioning technical infrastructure;
- A student has orderly and theoretically based knowledge about transport logistics and forwarding;
- A student has knowledge about general rules of traffic engineering;
- A student has general knowledge about constructing and destining means of transport, including materials handling;
- A student has complex knowledge related to selected techniques of computer simulation;
- A student has complex knowledge about issues connected with managing transport enterprise;
- A student is acquainted with development trends, connected with particular transport branches, when it comes to their functioning and organization;
- A student has basic knowledge about the life cycle of equipment, structures and transport systems ;
- A student has essential knowledge necessary to understand extratechnical conditions of engineering activity; knows fundamental safety rules, together with rules of ergonomics and occupational hygiene ;
- A student has basic knowledge referring to management, including quality management and running business entity ;
- A has student fundamental knowledge concerning intellectual property protection, patent law and legal regulations in transport ;
- A student knows the rules of how to set up and develop forms of individual entrepreneurship ;
• Within the range of skills:
- A student can gain information from different sources of literature, databases; he can integrate acquired information, interpret it, and also draw conclusions, formulate and justify opinions;
- A student can use terms referring to all fields of technology and detailed ones related to transport, he is able to use technical documentation;
- A student can handle documentation referring to completing engineering task and he can prepare a text including presentation of the results which led from realizing this task ;
- A student can prepare and present a short presentation devoted to the results of the completed engineering task;
- A student can use English in the sufficient level to communicate and also to read and understand technical servicing instruction of transport devices, software, bills of lading and others;
- A student is capable of self-studying e.g. in order to improve his professional competences;
- A student can apply new learned methods and mathematical models, together with computer simulations to analyze and assess transport system elements;
- A student can apply properly selected simulation environment, run and interpret test results; he can also use tools to support engineering calculations in the field of transport;
- He can formulate a simple algorithm, he can use the language of high-level software and also appropriate computer tools to work out statistical data, test results, measurements and calculations;
- A student can spot extratechnical aspects when formulating and solving tasks including designing elements of transport systems ( comprising outside transport costs, economic and legal) ;
- A student can take advantage of safety and occupational hygiene rules;
- A student can evaluate usefulness of routine methods and tools to solve simple engineering tasks, typical for transport issues; choose and apply appropriate techniques, methods and tools;
- A student can describe and plan simple transport process and pre-evaluate its costs;
- A student can identify, describe and shape processes, taking place in organizations;
- A student can select technical tools, proper to realize certain tasks;
- A student can design a simple logistic system and use its basic methods of optimization;
- A student can analyze functioning of basic transport networks with reference to traffic processes;
- A student can specify fundamental geometrical and technical parameters of selected transport infrastructure elements;
- A student can make simple projects, referring to machine construction;
- A student can evaluate values of present operating technical solutions in the range of transporting passengers and loads;
- A student can plan the process of operating and diagnosis of transport devices;
- A student is skillful in running tests of simple control systems ;
- A student can adapt and use fundamental methods and techniques of management;
- A student can evaluate management system in an enterprise;
- A student can benefit from legal acts and regulations referring to how transport functions;
- A student can use in practice basic numerical methods;
• Within the range of social competencies:
- A student understands the necessity of self-improvement ( second and third cycle studies, post-graduate studies, training courses ) - he can improve his personal, professional and social qualifications;
- A student is aware of the importance and understands extratechnical aspects and results of the transport engineer’s activity, including the impact of this activity on environment and the responsibility for taken decisions;
- A student is aware of the responsibility for his own work and the readiness of conforming to the rules of working in a team, he is also aware of taking responsibility for tasks realized together with others;
- A student is aware of the importance of behaving in a professional way, following the rules of professional ethics and respecting differences of opinions and cultures;
- A student can think and act in an entrepreneurial way;
- A student is aware of the social role of the graduate of technical university, he specially understands the need of formulating and transmitting society – due to mass media - information and opinions about technical achievements used in contemporary transport. It also refers to other aspects of transport engineer’s activity; he takes steps to convey this information and opinions in commonly understandable way;
The study program was defined by Resolution No. 1469/09/VI/2019 of September 6, 2019

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.ubb.edu.pl/