environmental engineering (IS-SI7O)(in Polish: Inżynieria środowiska studia inżynierskie) | |
first-cycle full time, 3,5 years of studies (7 terms) Language: Polish | Jump to: Opis ogólnyDla kogo inżynieria środowiska? Dla osób, które chcą mieć realny wpływ na otoczenie i środowisko, w którym żyjemy. Podczas studiów dowiesz się w jaki sposób racjonalnie korzystać z zasobów środowiska, nauczysz się projektować, wykonywać inwestycje i przyczyniać się do minimalizowania skutków wpływu człowieka na środowisko. Polecamy wybór tego kierunku, jeśli pasjonują Cię zagadnienia z zakresu nauk ścisłych oraz przyrodniczych. Po ukończeniu studiów czeka na Ciebie praca w pracowniach projektowych, przedsiębiorstwach oraz placówkach i instytucjach naukowo-badawczych. Opis kierunku Studia I stopnia (profil ogólnoakademicki): - specjalność: energetyka odnawialna(NOWOŚĆ realizowana w ramach projektu dofinansowanego UE) Artykuł: Innowacyjny projekt na uniwersytecie! Celem projektu, realizowanego w latach 2024–2029, jest wsparcie kształcenia w Uniwersytecie Bielsko-Bialskim w zakresie branż kluczowych dla rozwoju gospodarki z jednoczesnym uwzględnieniem potrzeb zielonej i cyfrowej transformacji. W ramach projektu, kierunek oferuje: - szkolenia i kursy specjalistyczne, - wykłady otwarte - spotkania z praktyką, - płatne staże zawodowe, - wyjazdy integracyjne dla studentów 1 roku, - zajęcia wyrównawcze. – specjalność: inżynieria wody, ścieków i utylizacji odpadów, – specjalność: BHP i zarządzanie środowiskiem. Inżynieria Środowiska jest dyscypliną techniczną, której głównym celem jest wykorzystanie wiedzy naukowej i inżynierskiej do minimalizowania niekorzystnych skutków oddziaływania rozwoju społecznego i gospodarczego na środowisko przyrodnicze. Studia na specjalności energetyka odnawialna gwarantują zdobycie niezbędnej wiedzy w zakresie planowania, projektowania i eksploatowania instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii. W czasie studiów studenci zdobywają wiedzę z zakresu specjalnie dobranych przedmiotów specjalnościowych m.in.: aspekty środowiskowe gospodarki o obiegu zamkniętym, podstawy elektrotechniki i miernictwa elektrycznego, biotechnologia w energetyce, efektywność energetyczna instalacji, podstawy BIM, energetyka słoneczna, projektowanie instalacji solarnych oraz energetyka wodna. Studia na specjalności inżynieria wody, ścieków i utylizacji odpadów gwarantują zdobycie wiedzy z zakresu:
Studia na specjalności BHP i zarządzanie środowiskiemgwarantują zdobycie niezbędnej wiedzy do wykonywania Twojej przyszłej pracy zawodowej - nie tylko w obszarze BHP i przepisów prawa pracy, ale również z zakresu zarządzania środowiskiem, użytkowaniem i kształtowaniem środowiska. Uzyskasz praktyczne umiejętności zapewnienia prawidłowych warunków BHP w firmie/przedsiębiorstwie oraz z zakresu skutecznego i efektywnego zarządzania środowiskiem. Studia przygotują Cię do zarządzania i wykonywania zadań w zakresie służby BHP, do których należą zapobieganie wypadkom zagrażającym życiu i zdrowiu pracowników, a także kontrola warunków pracy, ocena ryzyka zawodowego czy bezpieczeństwo maszyn i urządzeń. Ponadto zdobędziesz podstawową wiedzę inżynierską związaną z kwalifikacjami w zakresie inżynierii środowiska, czyli uzyskasz umiejętności w zakresie planowania, projektowania i eksploatacji inżynierskich systemów wykorzystywanych w szeroko rozumianej ochronie środowiska. Ukończenie studiów na kierunku Inżynieria środowiska oraz realizacja praktyki zawodowej dająmożliwość ubiegania się o uprawnienia budowlanew trzech specjalnościach: – instalacyjna w zakresie sieci instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych – bez ograniczeń – inżynieria hydrotechniczna – bez ograniczeń – konstrukcyjno-budowlana – w ograniczonym zakresie. Uprawnienia mogą być udzielone do projektowania lub kierowania robotami budowlanymi w zależności od posiadanego wykształcenia (inżynier lub magister inżynier). Potencjalne miejsca pracy
Dlaczego warto studiować inżynierię środowiska? Zobacz sam: Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia https://rekrutacja.ath.bielsko.pl/krok-po-kroku-jak-zapisac-sie-na-studia Informacja dla cudzoziemców: krok po kroku - jak zapisać się na studia Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025 https://rekrutacja.ubb.edu.pl/terminy-rekrutacji-rok-akademicki-2024-2025 Terminy rekrutacji na studia wyższe podejmowane przez cudzoziemców, na zasadach innych niż obowiązujące obywateli polskich, rozpoczynające się od semestru zimowego: https://rekrutacja.ubb.edu.pl/terminy-rekrutacji-dla-cudzoziemcow Przedmioty będące podstawą kwalifikacji kandydatów Zasady przyjęć - wskaźnik rekrutacji https://rekrutacja.ath.bielsko.pl/zasady-przyjec Informacja dla cudzoziemców: zasady przyjęcia na studia cudzoziemców Opłata rekrutacyjna Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. 2023, poz. 2787) opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł. Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności. Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata. Wymagane dokumenty do Komisji Rekrutacyjnej - po zaklasyfikowaniu kandydata na studia https://rekrutacja.ath.bielsko.pl/wazne-informacje/wymagane-dokumenty-studia-i-stopnia Uwaga: Opłatę za legitymacje należy dokonać na inny nr konta. PKO S.A. Skompletowane dokumenty należy składaćw białej wiązanej teczce. Informacja dla cudzoziemców: wymagane dokumenty studia I stopnia (inżynierskie) Cudzoziemcy - opłaty na studiach stacjonarnych w języku polskim https://studia.ubb.edu.pl/oplaty_r_ak_2024_2025_cudzoziemcy.pdf https://cudzoziemcy/zwolnienie-z-oplat-za-studia Program studiów (do wglądu) Program studiów dla specjalności: energetyka odnawialna (NOWOŚĆ) Program studiów dla specjalności: inżynieria wody, ścieków i utylizacji odpadów Program studiów dla specjalności: BHP i zarządzanie środowiskiem |
Qualification awarded:
Access to further studies:
Professional status:
Learning outcomes
Learning outcomes for the field of environmental engineering, conducted at first-cycle studies with a general academic education profile, in accordance with the resolution of the Senate of the University of Bielsko-Biała No. 1257/04/VI/2017 of 25 April 2017 on changes in the learning outcomes in the field of environmental engineering, first-cycle studies with a general academic profile at the Faculty of Materials, Civil and Environmental Engineering. Learning outcomes are knowledge, skills and social competences acquired in the learning process.
• In terms of knowledge, the graduate knows and understands:
- has the knowledge of mathematics, physics, chemistry and other areas of study necessary to formulate and solve simple tasks in environmental engineering, including performing engineering calculations, designing engineering tracks, collecting data, storing information.
- knows and understands the basic issues regarding the structure, mechanism and function of the life processes of organisms at different levels of organization, has knowledge of the structure of ecosystems, their classification and functioning.
- has an orderly, theoretically supported knowledge of the processes accompanying the neutralization of pollutants and the reclamation of degraded areas.
- has knowledge of the main environmental factors influencing the distribution of organisms, knows and understands the phenomena causing chemical, biological and physical degradation of the natural environment and describes methods for its protection against such threats.
- knows and understands the phenomena and processes occurring in the atmosphere, hydrosphere and lithosphere.
- knows and understands the principles of plotted geometry and technical drawing concerning the creation and reading of engineering works, as well as their preparation using tools available in computer programs.
- has basic knowledge of the processes of energy and heat transfer and the laws governing the flow of fluids.
- has the knowledge of technical mechanics and strength of materials necessary in the design of equipment for the needs of environmental engineering.
- has up-to-date knowledge of the use of materials used in environmental engineering technologies, development trends in materials engineering and the life cycle of technical equipment and systems.
- has basic knowledge of the role and tasks of the basic elements of buildings, including structural elements, and of the general technical conditions to be met by buildings.
- has a well-established knowledge of phenomena and processes occurring in the atmosphere and the principles of operation, design and application of devices and technologies protecting the atmospheric air and the earth's surface.
- has detailed knowledge of the processes taking place in water and waste water treatment equipment and the analytical methods and techniques used in the analysis of water and waste water quality.
- has detailed knowledge of the operation, design and application of sanitary and gas installations, as well as heating, ventilation and air conditioning systems.
- knows and understands the changes and threats to the environment caused by human activity on the surface of the earth and in soils; knows the factors that pose an acoustic hazard.
- knows the basic legal and economic regulations in conducting business, education, research, quality and environmental management.
- knows and understands the principles of proper organization of the workplace with particular emphasis on the ergonomic criterion, has knowledge of the theory and practice of occupational safety in the enterprise.
- knows and understands the basic concepts and principles of industrial property protection and copyright.
- has specialist knowledge related to selected issues in the field of environmental engineering within the studied specialty.
- has knowledge related to the toxic effects of chemical compounds, including xenobiotics, on elements of the natural environment.
- has knowledge of norms and rules organizing human-environment-man interactions, knows social rules and the regularities governing them.
• In terms of skills, the graduate is able to:
- can obtain information from literature, databases and other sources; is able to integrate the acquired information, interpret it and draw conclusions.
- is able to communicate in the engineering environment and outside it in the subject of environmental engineering.
- can prepare and present a short presentation devoted to the results of the engineering task, can document the results of the engineering task performed
- is able to use literature in a foreign language at a basic level, has the ability to communicate in a foreign language, including knowledge of elements of technical language in the field of environmental engineering; has language skills in accordance with the requirements set out for level B2 of the European Language Education System.
- has the ability to self-educate, m.in. to improve professional competences.
- interprets basic legislation on environmental engineering.
- uses basic information technologies to acquire and process information from various sources, to perform engineering calculations and design engineering works.
- performs independently or in a team under the guidance of a supervisor simple research tasks related to environmental observations, can interpret the obtained results and draw conclusions.
- measure and determine the values and assess the reliability of the basic physical, chemical and biological quantities.
- uses the mathematical apparatus and statistical methods to describe and interpret phenomena occurring in the natural environment.
- can use properly selected methods and devices enabling simulation analyses and measurement of basic quantities characterizing the state of the natural environment, operational parameters of technical facilities, as well as occurring hazards.
- is able - when formulating and solving engineering tasks - to perceive their non-technical aspects, including environmental, economic and legal ones.
- applies and develops the principles of health and safety at work.
- is able to prepare and read construction-machine, installation and geodetic drawings and prepare graphic documentation, including using selected computer programs.
- is able to determine the technical conditions to be met by an object with given construction solutions and to construct to a limited extent the systems of load-bearing elements of buildings.
- can calculate the output data and carry out the design of central heating, ventilation and air conditioning installations; knows how to carry out the design of water supply network installation and internal sewage system.
- propose technological solutions for waste management and air protection and assess the environmental aspects of their application; selects optimal solutions.
- can determine basic hydrological and meteorological characteristics using basic measurement techniques and identify meteorological and hydrological hazards related to the state of the atmosphere; interprets meteorological and hydrological data and weather forecasts from various sources.
- is able to assess the usefulness of routine methods and tools for solving simple engineering tasks typical of environmental engineering, and to select and apply the right tools and techniques.
- is able to apply environmentally friendly technology for the manufacture or processing of a particular type of material for reuse or recovery.
- can select toxicological tests and apply them to assess the toxicological state of the environment.
- is able to use normative systems and selected norms and rules in order to solve a specific task in the field of specific knowledge.
• In the field of social competence, the graduate is ready to:
- understands the need for continuous education and improvement of personal and professional competences.
- is aware of the importance and understands the non-technical aspects and effects of the engineer's activity, including its impact on the environment and the related responsibility for the decisions made.
- presents an attitude of sensitivity to the degradation of environmental resources resulting from human activity.
- works independently and in a team on the assigned task, is responsible for the safety of his own and others work.
- is aware of responsibility for their own work and readiness to submit to the principles of working in a team and take responsibility for jointly implemented goals.
- observes ethical principles when collecting and describing data.
- can formulate opinions on technical and technological processes in environmental engineering.
- can think and act in a creative and entrepreneurial way.